מגמה חדשה בניהול שרשרת הקירור
תחום הקירור העמוק קפא (תרתי משמע) במשך שנים רבות על שמריו

קירור גליל נמנה על בתי הקירור הגדולים בארץ, והוא הגדול שבהם בתחום איסום פירות.
נפח הקירור במחסני החברה כ - 35,000 טון, מהם כ- 10,000 טון בקירור עמוק (º 18- צלסיוס). בין לקוחות הקירור העמוק ניתן למצוא חברות מובילות כמו: תנובה, שטראוס, סנפרוסט, פרי גליל ועוד.

תחום הקירור העמוק קפא (תרתי משמע) במשך שנים רבות על שמריו. אחד מן הסטנדרטים המקובלים בענף היה השימוש בכלובי מתכת ניידים לאחסון משטחים. הכלובים המלאים מועמסים אחד על גבי משנהו בדומה למערכת Drive In. שיטת האחסון בכלובי מתכת מתאימה לניהול מלאי במודל LIFO.

עמוס לוין מנכ"ל קירור גליל, מדווח כי לאחרונה יותר ויותר לקוחות דורשים לקבל מהמלאי יחידות ניטול ספציפיות (עפ"י מודל FIFO, FEFO, מנות ייצור מסויימות, וכו'). האחסון בכלובי מתכת איננו מאפשר לתת רמת שירות זו ומלווה בחסרונות רבים:

· כל הוצאת משטח (אשר איננו המשטח האחרון שהוכנס) כרוכה בהזזה של משטחים רבים אחרים. פעולה פשוטה לכאורה הופכת למטלה מסובכת, הנמשכת זמן רב, מייקרת את עלות התפעול וגורמת לעיכוב המשלוחים.
· הזזות מרובות של משטחים מקשות על ניהול המלאי באיתורים.
· הוצאת הכלובים מחדר הקירור (בכל פעם שכלוב מתרוקן) גורמת להיווצרות חלודה ולפגיעה בתקני בטיחות המזון הנהוגים כיום בארץ ובעולם.
· העמסת הכלובים אחד על גבי השני וההזזות התכופות מהוות מפגע בטיחותי. ידועים מקרים רבים בהם נפילת כלובים גרמה לנזק ברכוש והעמידה את בטיחות העובדים בסכנה.

מועצת המנהלים של החברה קיבלה לפני כשנה החלטה עקרונית לשדרג את מערך האחסון בקירור העמוק. עבודת התכנון נמסרה לחברת הייעוץ הלוגיסטי איי.ג'י.אס, המנוהלת ע"י יצחק דנה.

מערך הקירור העמוק בגליל קירור מבוסס על שני מחסנים עיקריים:
· מחסן 501 בשטח של כ- 1,600 מ"ר, המכיל מערכת מדפים נעים לאחסון משטחים, שהתקינה חברת Constructor השבדית לפני כ- 15 שנה.
· מחסן 502 הזהה לקודמו במידותיו, מכיל תשתית מסילות דומה עבור מערכת מדפים נעים, אך תופעל עד לאחרונה באמצעות כלובי מתכת.

במסגרת עבודת הניתוח והתכנון, אשר בוצעה ע"י בני פרס מחברת איי.ג'י.אס, נשקלו מספר פתרונות אחסון וביניהם מערכת "רדיו-שאטל", מדפים נעים במספר תצורות שונות ואף הגבהת גג המבנה הקיים, במטרה להגדיל את קיבולת האחסון של המחסן.

זה המקום להדגיש את החשיבות הרבה לניצול אופטימאלי של נפח האחסון במחסני קירור. בשונה ממחסנים "רגילים", עלויות צריכת החשמל ואחזקת מערכות הקירור מהוות מרכיב עיקרי מסך עלויות התפעול של מחסן הקירור. ככל שכמות הסחורה במחסן גדלה, כך עלות האחסון הכוללת ליחידת מטען פוחתת. תוספת של מיקומי אחסון למחסן בעל נפח נתון, מגדילה את פוטנציאל ההכנסה של הבעלים ובמקביל מעניקה להם יתרון תחרותי (תוצאה ישירה של הקטנת עלות האחסון ליחידת מטען).

צוות הפרוייקט בראשותו של איציק איתני, מנהל התפעול בגליל קירור שקל את החלופות שהוצגו. הוחלט להימנע מביצוע שינויים במבנה, אשר היו מביאים בסופו של דבר לזמן השבתה ארוך של המחסן. הוסכם, כי מערכת מדפים נעים תיתן לגליל קירור את הפתרון הטוב ביותר המשלב ניצול גבוה של נפח האחסון הפוטנציאלי עם גישה ישירה לכל יחידת ניטול.

על מכרז הביצוע התמודדו מספר ספקים. זכתה בו חברת בוכוולטר, אשר הציעה פתרון משולב של עגלות נעות המיוצרות ע"י חברת Kredit הצ'כית, עם מערכות מידוף של Metalsistem האיטלקית.

ביצוע הפרוייקט היה כרוך בהתמודדות עם מספר אתגרים:

· הוחלט לעשות שימוש במסילות המותקנות ברצפת החדר ובמקביל לשנות את תצורת העגלות. מהלך זה הביא לחיסכון ניכר במשאבי זמן וכסף ואיפשר בסופו של דבר את הגדלת קיבולת האחסון במחסן. יישום תפיסה תכנונית זו חייב התאמות הנדסיות מורכבות.
· מדידות שבוצעו ברצפת החדר הראו שהרצפה איננה מפולסת. מהנדסי חברת Kredit, נדרשו למתן פתרונות יצירתיים, אשר יאפשרו נסיעה חלקה של העגלות. הוחלט להתקין בעגלות מנועים מיוחדים עם בלמים, אשר ימנעו את תזוזת העגלות לאחר עצירתן.
· מבנה העגלות החדשות צר במיוחד ולא הותיר מקום להרכבת הקשחות לקונסטרוקציית המדפים, כמקובל במערכות דומות. התכנון הססמי של המערכת חייב מציאת דרכים לא שגרתיות לחיזוק המבנה. לשם כך נבחרו עמודים בעובי 2.2 מ"מ (מעבר למקובל בסוג מידוף זה) וקורות מוברגות לעמודים המקנות למבנה חוזק נוסף (המקובל חיבור ללא ברגים עם נצרות אבטחה).

לסיכום:
המערכת שהתקנתה הושלמה בשלהי חודש פברואר האחרון נמצאת בימים אלו בשלבי הרצה. קיבולת האחסון במחסן 3,150 משטחים, גידול של כ- 20% בהשוואה למערכת בחדר הסמוך.

גליל קירור מבצעת קפיצת מדרגה ברמת השירות הניתן ללקוחות הקירור העמוק. הגישה הישירה לכל משטח מקנה יכולות ייחודיות בענף זה, הכוללות אספקת כל משטח ספציפי מבוקש בזמן תגובה מהיר, תוך קיצור זמני ההמתנה של המשאיות. השימוש במערכת האחסון החדשה מאפשר עמידה בתקני בטיחות מזון מחמירים ומונע באופן כמעט מושלם כל נזק אפשרי לסחורה המאוחסנת.


 


הכתבה הוכנה ונערכה ע"י בני פרס, מנהל הסניף הצפוני של חברת התכנון והייעוץ הלוגיסטי איי.ג'י.אס.

העתקת קישור


חדשות באתר
קרית שמונה | טל: 04-6944071/2 | פקס: 04-6944171 | kerur@galilkerur.co.il
מופעל באמצעות מעוף, מגוון אפקט